tisdag 6 november 2012

Proteintillskott!?

Som vägningen visade igår så har VLCD-veckorna tagit ganska hårt på min muskelmassa, vilket är helt normalt eftersom kroppen inte har något att bygga av. Dock så känns det lite trist att det försvinner muskelmassa, och eftersom jag tränar ganska mycket - minst fyra pass per vecka - så vill jag inte slita på kroppen och musklerna om det går att motverka. Så jag klurar på om jag ska ta lite proteintillskott i kvällsshaken. Det är dels på kvällen jag tränar och dels så är det på kvällen kroppen hinner återhämta sig. Det proteinpulver som vi har på HKT är ett sojaprotein och skulle jag ta 10gr per dag så skulle jag öka mitt kcalintag med ca 40 kcal, vilket skulle kunna vara okej, då RTD-dryckerna ger 37 kcal mer än VLCD-shakerna (per 3 st). Och eftersom man klarar av att hålla ketos och nedgång med RTD på helfart så borde jag kunna tillsätta 10gr protein utan att hamna över tillåtna kcal-intag per dag. Och det skulle ge musklerna en lite bättre chans att återhämta sig och bibehållas. Jag ska diskutera det lite mer med min hälsokonsult Pia, så får vi se vad hon tycker. Jag tänker i så fall att jag lägger till det redan nu, när jag kör helfart och så kan man fortsätta med det även när  man går ner på halvfart, just för att ge musklerna lite extra hjälp.


4 kommentarer:

  1. Jag skulle föreslå rena aminosyror istället, EAA eller BCAA. Direkt på morgonen och /eller under träningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, oj vad vi kliade oss i hårbotten efter xvoasset om det här inlägget ;) Hur skiljer sig aminosyror från proteinpulver?

      Radera
  2. ...dock är det mest effektiva och viktigaste för att minska förlusten av muskelmassa under viktnedgång -styrketräning! TUNG! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, jag trodde man skulle vara "snäll" med musklerna. Men då vet vi vad vi gör nästa pass =)

      Radera